Mailkat
Link naar e-boek3
Lijnen met Lieke

Jojo effect
Meer dan 50% van de Nederlandse bevolking heeft tegenwoordig overgewicht in een of andere vorm. Al die mensen voeren ook regelmatig de strijd tegen de kilo’s door weer een of ander dieet te volgen. Veel diŽten gaan ervan uit dat je toch minstens een kilo in de week moet afvallen en liefst meer. Mijn ervaring is dat dit alleen maar lukt als je volledig focust op wat je eet en er bovendien ook nog flink bij sport. Dat lukt wel een tijdje, maar daarna komt bij vrijwel iedereen de klad erin. Vervolgens vliegen de kilo’s er weer aan. Dan begint de cyclus opnieuw: de jojo moet weer zakken, om na verloop van tijd weer geheel automatisch te stijgen.

Ik heb net als vrijwel iedereen in mijn leven menig dieet uitgeprobeerd en ben op een punt gekomen dat ik heb besloten dat ik alleen maar kan afvallen als ik het roer blijvend omgooi. In de achterliggende pagina’s zal ik uitleggen wat dat voor mij betekent.

Eerst een feitje: een kilo lichaamsvet staat gelijk aan ca. 7000 calorieŽn. Om 1 kilo in de week af te vallen (zonder extra beweging) moeten dus per dag ongeveer 1000 calorieŽn minder worden gegeten dan het lichaam standaard nodig heeft om op gewicht te blijven. Als je een vrouw bent met een gemiddelde lengte die normaal op gewicht is en alleen licht kantoorwerk verricht, hoor je ca. 2000 calorieŽn per dag te eten (ik leg de berekening straks uit). Als dit verminderd wordt met 1000 calorieŽn, moet de dagelijkse hoeveelheid voeding dus bijna worden gehalveerd.

Zodra je afvalt en dat zichtbaar wordt op de weegschaal, ben je natuurlijk blij. De kleren die al tijden ongedragen in de kast hingen, kan je eindelijk weer aan en je krijgt links en rechts complimentjes. Maar er zit ook een schaduwzijde aan het volgen van het dieet. Een schaduwzijde die veroorzaakt dat de terugval bijna altijd onherroepelijk komt. Laat ik voor mezelf spreken. Als ik zo’n streng dieet volg dan heb ik regelmatig last van:
bigstock_Wating_For_Dinner_957298

  • een hongergevoel;
  • een continu terugkerende hoofdpijn;
  • gebrek aan energie;
  • moeite om me te concentreren;
  • een gedeprimeerd gevoel.
     

Samengevat: ik voel me niet zo goed als ik op een streng dieet ben omdat ik minder binnen krijg dan
waar mijn lichaam om vraagt en wat ik gewend ben. De meeste mensen ervaren hetzelfde. Ze voelen zich domweg aanzienlijk prettiger als ze een volle maag hebben, dan wanneer ze maar kleine beetjes eten. Alleen met een strak doorzettingsvermogen en acceptatie dat genoemde problemen er zijn, val je af. Dat word je op een gegeven moment zat. Zo’n maand of drie lukt het allemaal wel, maar dan…
 

Verandering

Het alternatief voor zo’n crashdieet (een dieet waarop je snel, veel afvalt) is een blijvende verandering van leefstijl. Veel mensen zullen nu meteen roepen dat ze dit verhaal kennen, en dat ook dit problematisch is. Dat snap ik volledig omdat het ook mij veel moeite heeft gekost om zover te komen. Maar ik had een goede reden om die weg toch op te willen: mijn cholesterol was te hoog en ik zat maar weinig af van het punt dat ik aan de pillen moest en dan vermoedelijk mijn leven lang. Ik wil liever geen medicijnen slikken, laat staan voor altijd. Er moest dus wat gebeuren, maar dan wel op mijn manier. Later zou blijken dat ook langzaam afvallen gepaard gaat met bijverschijnselen. Swingend afvallen, bestaat blijkbaar niet, maar het was in ieder geval redelijk vol te houden.

Het risico op ziekten bij overgewicht is groter dan bij een gezond gewicht. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) schat dat elk jaar wereldwijd 2,6 miljoen mensen sterven als gevolg van overgewicht en obesitas. Medici waarschuwen daarom regelmatig tegen de risico’s van overgewicht. Ik noem de drie belangrijkste:Hart 3

  • Verhoogd risico op hart- en vaatziekten. Volgens het Rijksinstituut voor volksgezondheid zouden hartziekten en dan met name een hartinfarct 25% minder voorkomen als iedereen op een juist gewicht zou zijn. Beroerte en hartfalen zouden 35% minder vaak voorkomen.
  • Verhoogd risico op diabetes 2. Volgens onderzoek in de Amsterdamse VU bleek dat overgewicht gepaard gaat met een verstoorde opname van suikers in spieren. De falende glucoseopname wordt waarschijnlijk veroorzaakt door ontstekingsstoffen uit vetweefsel.
  • Verhoogd risico op bepaalde vormen van kanker. De KWF kankerbestrijding heeft onderzoeken samengevat waarin de relatie wordt gelegd tussen kanker en overgewicht. Bij overgewicht bestaat een verhoogd risico op borst-, dikkedarm-, baarmoeder-, nier-, slokdarm-, eierstok-, alvleesklier- en galblaaskanker.

We weten het allemaal, maar pas als er iets gebeurt waardoor je eigen lichaam een waarschuwing geeft, schrikken de meeste mensen wakker. Dat was voor mij niet anders. Pas bij de meting van dat cholesterol bedacht ik dat ik nu toch serieus iets moest bedenken. Al snel besloot ik dat ik in ieder geval geen dieet meer wilde dat minder dan 1500 calorieŽn zou bevatten. Dat zou ik toch niet volhouden.
 

VOLGENDE PAGINA