Mailkat
Link naar e-boek3
Lijnen met Lieke
cholesterol2
Het eerste wat ik ben gaan doen toen ik wist dat er geen ontkomen aan was, is me gaan verdiepen in cholesterol, want dat is een linke vetafzetter. Ik las alles wat los en vast zat en kocht er nog een boekje bij met een lijst van voedingsmiddelen waarin de hoeveelheid cholesterol per middel werd vermeld. Toen ik dat had doorgenomen, wist ik ook waar ik op moest letten.

 

Minder verzadigd vet

Toen ik me verdiepte in cholesterol, leerde ik het onderscheid tussen goed en slecht cholesterol. Het goede cholesterol moest nu verhoogd en het slechte verlaagd worden. Dat betekende dat ik de hoeveelheid verzadigd vet (cholesterolverhogend) drastisch moest verminderen ten gunste van onverzadigd vet (cholesterolverlagend). Er is een simpele vuistregel: alle vet die vloeibaar is bij kamertemperatuur, bevat meer onverzadigde dan verzadigde vetten. Uitzondering: kokos- en palmolie. Die kan je beter laten staan.

  • Voeding met relatief veel verzadigd (slecht) vet: vet vlees, orgaanvlees, volle melk,
    48+ kaas, taart, koekjes, gebak etc.
  • Voeding met relatief veel onverzadigd (goed) vet: halvarine, noten- en zaden en vette vis (paling en aal uitgezonderd; die bevatten wel slechte vetten).
bigstock_Food_Collection_6649146

Dit gegeven bracht me bij de belangrijkste aanpassing: ik besloot voortaan nog maar twee keer in de week bij het avondeten vlees te eten, vervolgens minstens twee keer vis te eten waarvan ťťn keer vet, twee keer vegetarisch te eten en de laatste dag een of ander restje van een andere dag te eten. Dit verminderde in ieder geval de vleesconsumptie aanzienlijk.

Ik hou erg van vis, en vegetarisch eten vind ik ook lekker. Er zijn heel veel goede vleesvervangers tegenwoordig die een gezond alternatief zijn, maar ook zonder dat kan je buitengewoon smakelijk eten.

 

Nog meer aanpassingen

Voor het afvallen zelf, besloot ik als eerste de gebakjes op verjaardagen van familie en collega’s voorlopig te laten staan, en van de notenbak af te blijven bij de zoveelste gezellige borrel. Dat eerste was niet zo’n punt – ik ben niet zo’n zoetekauw – maar dat laatste viel nog niet mee. Ik hobbelde ookWijnglas niet meer om half vier naar de kantine om nog eens een broodje te halen.

Het tweede besluit was van de alcohol af te blijven als er niet iets speciaals te vieren viel. Een dag hard werken en ’s avonds nog wat bezigheden, leverde geregeld een open fles wijn op die toch minstens de volgende dag leeg gedronken moest worden. Dat was voorbij.

Het derde besluit was overal flesjes water neer te zetten zodat ik minstens 2 liter per dag zou drinken gedurende de dag. In de zomer doe ik dat vanzelf wel, maar in de winter val ik doorgaans stil. Dat is slecht voor de afvoer van afbraakstoffen en je darmen worden zonder voldoende vocht ook wat inactief.

Het vierde besluit was eigenlijk geen besluit want dat deed ik al: fietsen naar mijn werk, een afstand van 20 minuten. Dat is geen straf, maar zowel in 2009 als in 2010 kon ik in de winter door de gladheid een tijd niet fietsen (in het verleden al twee keer wat gebroken bij gladheid, dus ik probeer het ook maar niet meer). In die tijd zat ik elke avond thuis op de home trainer (wat ik tamelijk vervelend vind).

Als vijfde besloot ik mijn huisarts om Xenical te vragen. Ik had het middel ooit eens eerder geslikt, zonder minder te eten. Ik had geen last gehad van de bijverschijnselen die wel eens beschreven worden maar ik werd ook alleen maar zwaarder. Dat leverde dus niets op. Nu wilde ik het nog een keer proberen terwijl ik wel minder zou gaan eten. Drie pillen op een dag leek me echter te veel (ik hou niet zo van pillen slikken); twee vond ik meer dan genoeg. Volgens de wetenschappelijke literatuur val je in een jaar tijd drie kilo extra af als je dit middel drie keer per dag slikt. Ik hou het er maar op, dat ik er dan twee zou afvallen. Het is niet veel, maar alle kleine beetjes helpen.

Als zesde - van een andere orde - besloot ik dat ik geen ingewikkelde recepten wilde, waarvoor ik ‘s avonds in de keuken van alles zou moeten klaarmaken om de volgende dag op mijn werk te kunnen opeten. Ik erger me als ik voor elk dingetje naar een supermarkt moet hollen omdat dinsdag weer anders is dan maandag en dan ook nog van alles apart in elkaar moet prutsen. Ik heb een vast ontbijt- en lunchgerecht dat ik alleen in het weekend afwissel en dat wil ik ook zo houden. Mijn vader ging tenslotte ook zijn hele werkzame leven met zijn broodtrommel onder de snelbinder naar zijn werk. Ik zie geen reden waarom ik het leven ingewikkeld zou moeten maken met de nogal bewerkelijke lunchgerechten die vaak in diŽtenbigstock_Housewife_Juggling_With_Fruit__7653356 voorkomen. De variatie zit bij mij vooral in het avondeten. En dat avondeten kan ik eventueel in porties klaarmaken en een deel ervan in de vriezer stoppen zodat ik het nog een andere keer kan eten.

Wat duidelijk zal zijn, is dat ik niet continu alleen maar bezig wil zijn met eten. Ik wil goed, gezond en lekker eten, maar het moet iets zijn dat gewoon is, iets wat inpasbaar is in mijn dagelijkse routine. Als je de hele tijd moet nadenken over wat je de volgende dag moet eten en daar nog apart voor naar de winkel moet, dan red je het niet. Het dieet moet makkelijk zijn.

De verandering in mijn levensstijl ging redelijk goed, maar was niet zonder problemen. Het was ook niet zo dat ik nooit meer bijvoorbeeld noten en kaaskoekjes nam op een borrel. Als het gebeurde maakte dat echter niet dat ik het bijltje er maar bij neergooide. Ik ging daarna stoÔcijns verder met mijn dieet en liet me niet door een uitglijer van de wijs brengen. Het is ook belangrijk dat je accepteert dat iets wel eens niet goed gaat.

Voordat ik tot mijn eigen werkwijze kwam, heb ik eerst uitgevonden wat ik op een dag eigenlijk mocht eten en hoeveel precies ik moest afvallen om een gezond gewicht te hebben. Daar zijn verschillende methoden voor.
 

VOLGENDE PAGINA